Tõime turule esimese Eesti toormel põhineva bio-LNG

2. September 2024

Reedel tõi Alexela Eesti turule esimese kohalikul toormel põhineva veeldatud biometaani, mida hakatakse müüma Alexela Saku ja Jüri tanklas raskeveokite kütusena.

Alexela tarnis esimese koguse veeldatud biometaani Rootsist 2022. aastal. Reedel aga jõudis Eestisse esimene Alexela enda poolt toodetud veeldatud biometaani partii, mis annab uue tõuke Eesti ringmajanduse arengule. Nõudlus veeldatud biometaani järele ainult kasvab, sest kogu Baltikumi rasketranspordis pööratakse järjest enam tähelepanu kasvuhoonegaaside heidete nulli viimisele. 

Pilt

Alexela jätkusuutlike kütuste valdkonna juht Artur Dianov rõhutas, et veeldatud biometaan on rasketranspordi roheülemineku üks võtmetegureid. „Oleme täna Eestis kohalikul toormel põhineva energiakandjate eestvedajad,“ ütles ta. 

„Maailmas on täna ainult kolm LNG terminali, mis suudavad biometaani meile sobival viisil veeldada. Meie rajatud Hamina LNG terminal Soomes on üks neist. Bio-LNG tarneahela loomine Eesti ja Soome vahel on kindlasti oluline samm keskkonda säästvama tuleviku suunas,” lisas Dianov. 

Biometaan on rasketranspordi jaoks sobilik roheline kütus eelkõige töökindluse ja võimekuse poolest. Alexela veokeid haldava ja vedusid teostava Alexela Motorsi sõidukitest juba pea pool töötab gaasiliste kütuste peal, sealhulgas on tagatud suutlikkus sõita nii biometaani, LNG kui ka CNG jõul. Kasutuskogemust on tänaseks kogunenud 4,2 miljonit kilomeetrit ja eesmärk on sarnaste biogaasisõidukite arvu suurendamine, arvestades ettenähtavat diiselveokite olulist hinnatõusu lähiaastatel. 

Pilt

Alexela juhatuse esimees Marti Hääl rõhutab, et energia varustuskindluse aitavad Eestis tagada eelkõige kohalikul toormel põhinev energia tootmine ehk ringmajandus ning tugev koostöö naaberriikidega. „Jäätmetest biogaasi tootmine annab meile vajaliku varustuskindluse, sest biogaasi saab kasutada nii soojatootmises, elektritootmises kui ka jätkusuutlikus maa- ja meretranspordis. Meie eesmärk on parandada Eesti ühiskonna heaolu ning vähendab sõltuvust importkütustest,“ rääkis ta. 

Seejuures kiidab Hääl Soome investeerimiskeskkonda. „Tegu on ajaloo ühe suurima Eesti otseinvesteeringuga Soome territooriumil, mis oli võimalik tänu sealse avaliku sektori pingutusele tagada investeerimiskindlus. Paratamatult liiguvad just mastaapsed investeeringud sinna, kus on tagatud parim ettenähtavus, mitte ei varitse oht, et juba mõne aasta pärast toimub poliitiline kannapööre, mis vaiba alt tõmbab.“ 

Energiaettevõtte Alexela plaan on muuta bio-LNG peamiseks energiakandjaks Alexela LNG tanklates. „Meie soov on leida lahendusi, mis aitavad säilitada Eesti väärtuslikku elukeskkonda, vähendada seejuures süsinikujalajälge, aga samas aidata hoida ja arendada kohaliku majanduse konkurentsivõimet. Täna oleme Eesti põllumeeste, biometaani tootjate ja paljude teiste partneritega ühendanud jõud ning loodame anda Eesti tulevikku olulise panuse,“ ütles Hääl. 

 

Alexelast lühidalt 

Alexela on Eesti energiaettevõte, mis pakub kõiki energiateenuseid ühest kohast, arendab jätkusuutlikku tanklavõrgustikku biometaani, LNG, elektri ja vesiniku tankimisvõimaluse loomisega. Alexela toodab ringmajanduse põhimõttel biometaani ning rajab päikese- ja tuuleparke. 

Alexela on rahvusvaheline ettevõte, mis pakub ka Lätis ja Soomes energiateenuseid. Lisaks tegutseb ettevõte Soomes Haminas LNG terminalis ning arendab Paldiskis Energiasalve nime kandvat taastuvenergia vesisalvestit ja tipukoormuse biogaasijaama. 

Alexela pakub oma klientidele laia valikut igapäeva energiatooteid, milleks on elekter, maagaas ja ballooni- ning mahutigaas ning rohkem kui sajas üle Eesti asuvas tanklas autokütused. Lisaks on ettevõttel 43 kohvik-poodi ja tippkokarestoran Saugas, Alexela Täkupoiss. Euroopa suurima brändidele keskendunud jätkusuutlikkuse uuringu (Sustainable Brand Index) kohaselt peavad Eesti inimesed Alexelat sotsiaalselt ja keskkonnaalaselt kõige kestlikumaks kütusebrändiks.

2017. aastal avas Alexela Lõuna-Eestis Võrus LNG tankla ja 2019. aastal Tallinna külje all Jüris ametlikult suurima valikuga kütusetankla, mis oli ühtlasi esimene avalik LNG gaasitankla kogu Baltikumis.